Naturalizm? Teizm? Ya da Naturalistik Teizm?
Düşünce tarihinin en temel kavramlarından birisi olan "Natura (Doğa)" kavramının
20. yüzyılın başlarında şekillenen ve halihazırda tartışılmaya devam eden yeni yorumun
aksine bu kavramın kadim kökleri biraz farklıdır.
Latince "Natura": Kadim doğa tasavvurunda, bir ilkeyi, bir prensibi, kök veya kaynağı ifade
eder. Bir şeyin tabiatı, o şeyin olduğu gibi olmasını sağlayan şey'dir(ilke). Bugün bile "bir
şeyin doğası" derken kastettiğimiz şey aslında onun mahiyeti ve aslıdır.
Antik Yunan filozofları bu kelimeyi özellikle bu anlamda kullanmış, bir çok filozofun yazdığı
Doğa Üzerine" başlıklı kitaplarda da bu kadim anlam kastedilmiştir.
Natura(doğa) kavramının anlam katmanları şöyle ifade edilebilir;
1. Evrensel ölçüde kozmik ve biyolojik gelişme, büyüme ve evrilme süreci olarak "Natura".
örneğin bir ağacın büyümesi onun doğası olduğu gibi evrendeki değişim ve başkalaşım
süreci de onun doğası gereğidir.
2. Canlı, yok edilemez, başlangıcı ve sonu olmayan, ezeli ve ebedi, sınırsız gerçeklik olarak
"Natura".
3. Varlığa çıkan, yaratılan maddi alemin ve maddenin ilk ilkesi ve ilk nedeni olarak "Natura".
4. Tabiatla uyum içinde yaşamak anlamında insanın sahip olduğu ahlaki prensip ya da
prensipler bütünü olarak "Natura". Yani fıtrat.
5. Evrensel veya bireysel "ruh" olarak "Natura". Buna göre insana içkin ruhun iki yönü vardır.
Birincisi kendisi ile ilgili olan yönü diğeri evrensel ruhla ilişkisi olan yönüdür.
6. Bazen "Natura" kavramına amaç ta eklenir. Bir şeyin uğruna var olduğu nihai durumdur
Natura".
Kadim dönemde metafizik, fizik, kozmoloji, biyoloji vb. nin tamamını kuşatan "Natura"
günümüzde deneysel bilimlerin eş anlamlısı olarak kullanılmaktadır.
Yukarıdaki çeşitli anlamların hepsini göze alarak "Natura" yı kadim anlamında kullandığımız
zaman Teizm ve Naturalizm arasındaki kalın çizgi kaybolur. Bir bütün olan "Natura" ezeli ve
değişmeyen yönü ve zaman içerinde süregelen yönü ile Tanrı'nın kavramsal olarak
eşdeğeri haline gelir. Yani naturalizm ile teizm naturalistik teizme dönüşür.
Bu durumda şahsi kanaatimce ateizm "bir ilke olarak" imkansız hale gelir. Ancak bu ateistin
tüm eleştirilerinin yıkıldığı anlamına da gelmez. Ateist "Natura" nın dinlerle ilişkisi ve
sıfatları hakkındaki eleştirilere devam edebilir.
Tablo : Noah and His Ark' by Charles Willson Peale, 1819
Referanslar:
1. İ. Arslan, Çağdaş Doğa Düşüncesi
2. M. K. Arıcan, Spinozanın Tanrı Anlayışı
3. J.B.Cobb, D.R. Griffin , Süreç Teolojisi
4. M. Albayrak, Tanrı ve Süreç
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder